Українсько-польська співпраця у фокусі Варшавського кінофестивалю: панельна дискусія «Cinema Without Borders» про копродукцію та культурний діалог
У межах 41-го Варшавського міжнародного кінофестивалю відбулася панельна дискусія «Cinema Without Borders: Ukrainian–Polish Co-Production and Cross-Cultural Dialogue», присвячена сучасному стану та перспективам українсько-польської співпраці у сфері кіно.














Захід відкрив Надзвичайний і Повноважний Посол України в Республіці Польща Василь Боднар, який наголосив на новому етапі партнерства між двома країнами:
«Цього року Україна бере участь у Варшавському кінофестивалі не лише як гість, а як партнер. Участь української сторони у співфінансуванні фестивалю — це важливий крок уперед, що відображає високий рівень довіри між нашими інституціями та зміцнення культурного партнерства. Цей крок засвідчує зрілість наших відносин і спільну відданість цінностям рівності, взаємної поваги й відповідальності за те, що нас об’єднує».
Посол також підкреслив значення спільних українсько-польських проєктів у сфері кіновиробництва як символу стійкого партнерства і взаємної підтримки.
Із вітальним словом виступив речник Польського кіноінституту Даніель Вітовський, який висловив сподівання на розвиток тісної співпраці між інститутом та Державним агентством України з питань кіно.
Голова Державного агентства України з питань кіно Андрій Осіпов подякував польським колегам за постійну підтримку української кіноіндустрії в період повномасштабної війни, відзначивши, що співпраця між інституціями переростає у справжнє партнерство. Він також підкреслив, що розвиток копродукції залишається одним із ключових пріоритетів агентства:
«Ми вдячні польським партнерам за їхню солідарність і готовність працювати пліч-о-пліч із нашими продюсерами та авторами. Підтримка копродукції — це не лише економічний інструмент, а прояв взаємної довіри й культурного єднання».
Україну на цьогорічному фестивалі представили чотири стрічки:
- «Вічник» (реж. Іван Ніколайчук) — International Competition;
- «Задоволення» (реж. Алекс Бурунова) — International Competition;
- «Ти — космос» (реж. Павло Остріков) — Cinema in the Clouds;
- «Війна за мистецтво» (реж. Анджей Мікус) — Documentary Competition.
Про стійку підтримку України з боку польських продюсерів розповів Даріуш Яблонський, президент Польської кіноакадемії, продюсер компанії Apple Film Production.
Саме він став одним із ініціаторів створення програми European Solidarity Fund for Ukrainian Films (ESFUF), яка з перших місяців повномасштабного вторгнення надала українським кінематографістам можливість продовжувати роботу над своїми фільмами попри війну. Завдяки цій програмі десятки українських проєктів отримали фінансову й організаційну підтримку, були завершені та представлені на міжнародних кінофестивалях. Даріуш Яблонський також повідомив про нові ініціативи, спрямовані на розвиток копродукції та кодевелопменту за участю Польщі.
Ольга Брегман, продюсерка 2Brave Productions і членкиня журі документальної програми, поділилася враженнями від побачених робіт і представила тізер українсько-польського документального фільму «Сліди», який розповідає історії жінок, що пережили наругу під час російської окупації:
«Ми завершуємо українсько-польський документальний фільм «Сліди» режисерок Аліси Коваленко та Марисі Нікітюк і щасливі цій співпраці. Сьогодні копродукція між Україною та Польщею — це не лише спільна робота, а акт солідарності й підтримки», — зазначила Ольга Брегман.
Генеральний продюсер UCH, голова ГО УкрКіноФест Андрій Ногін презентував аналітичний огляд стану української кіноіндустрії, підкресливши, що український ринок залишається конкурентоспроможним і привабливим для копродукцій, а спільна історія та цінності створюють міцний фундамент для подальшого партнерства.
Радек Ярецький, голова правління Instytut Filmowy, представив українсько-польський короткометражний проєкт «Żyć wiecznie» («Жити вічно») режисера Владислава Дева — історію про складну адаптацію військового до мирного життя після втрат, яких зазнала його сім’я внаслідок російських обстрілів, а також анонсував майбутній анімаційний фільм «Morrow’s Glow».
Член журі Варшавського кінофестивалю Володимир Яценко розповів про фестивальну історію фантастичної трагікомедії «Ти — космос» Павла Острікова, яка вже здобула низку престижних нагород у Європі — зокрема «Золотого восьминога» на Страсбурзькому кінофестивалі, приз за найкращу режисуру на FilmFestival Cottbus і Гран-прі на Одеському міжнародному кінофестивалі.
Продюсер також згадав про успіх фільму «За перемогу» режисера Валентина Васяновича, який не тільки увійшов до конкурсної програми Platform ювілейного 50-го Toronto International Film Festival (TIFF), а і отримав єдиний приз програми — Platform Award.
Своє бачення поділилася продюсерка Ірина Асонова, авторка та режисерка фільму «Мовчазне узбережжя», а також продюсерка стрічок «Вічник» і «Задоволення»:
«Українсько-польська співпраця сьогодні — це не лише питання підтримки, а насамперед взаємного збагачення досвідом і довірою. Для мене особливою подією стала відзнака, яку отримав мій авторський проєкт «Мовчазне узбережжя». Це підтверджує, що наше спільне кіно має не лише професійний, а й глибоко людський сенс — ми розповідаємо історії, які нас об’єднують».
Модерував дискусію Юрій Вітяк, продюсер, заступник голови ГО «УкрКіноФест».
Такі події є надзвичайно важливими не лише для посилення двосторонніх культурних зв’язків між Україною та Польщею, але й для інтеграції українського кінематографа в європейський простір. Вони створюють простір для професійного діалогу, народження спільних ідей і проєктів, формують довіру між інституціями та демонструють, що культура залишається одним із найпотужніших інструментів дипломатії, єднання та взаєморозуміння між народами.