Звернення до членів Ради з державної підтримки кінематографії та членів Експертних комісій

04.09.2020

Що таке об’єктивність та як зберегти її при оцінюванні кінопроєктів? Чому з року в рік після відверто провальних проєктів знову дають державне фінансування тим же компаніям та продюсерам? Чому в інших сферах, якщо компанія один раз не довела свою спроможність (у випадку кіно – значними бокс-офісами або нагородами кінофестивалів), то таку компанію (продюсера, режисера, сценариста) більше не фінансують!

Держава – не благодійна організація і для того, щоб отримати кошти на виробництво фільму, окрім доказової бази його успішності, треба мати KPI – репутацію.

Державне агентство України з питань кіно підготувало звернення до членів Ради з державної підтримки кінематографії та членів Експертних комісій, у якому ми закликаємо до об’єктивності в оцінюванні та детального аналізу допущених до участі у другому турі кінопроєктів.

Шановні члени Ради з державної підтримки кінематографії та члени Експертних комісій! Ви – ті люди, на яких покладено місію чесного та справедливого відбору проєктів, які претендують на державне фінансування. У вас в руках – мільйони гривень, які потрібно віддати в руки справжніх професіоналів для виробництва фільмів, які із захватом подивляться мільйони українців! Це велика відповідальність і велика честь.

Тож просимо подати до Держкіно до початку другого туру заяви про наявність чи відсутність реального чи потенційного конфлікту інтересів. А також при оцінюванні проєктів під час другого туру врахувати інформацію щодо наявності незакритих кримінальних проваджень щодо компаній (відповідно до звернень правоохоронних органів) та наявність незавершених та не зданих до Держкіно проєктів у попередніх роках, зокрема:

1) запит заступника Начальника Управління стратегічних розслідувань в місті Києві Департаменту Стратегічних розслідувань Національної поліції України від 29.07.2020 про надання інформації та копій документів (тендерна документація за результатами процедури закупівель ID, договори з усіма наявними додатками, акти приймання-передачі виконаних робіт з додатками, накладні, рахунки-фактури, кошториси, платіжні доручення, звіти, квитки на авіаперельоти тощо), укладених між Держкіно та:

- ТОВ «Трафік фільмз»,

- ТОВ «Лаймове світло»,

- ТОВ «Артхаус Трафік»,

- ТОВ Інформаційне агентство «Медіа ресурси менеджмент»,

- Асоціацією «Українська кіно-асоціація»,

- громадською організацією «Молодість»,

- громадською спілкою «Асоціація кіноіндустрії України»

по кримінальному провадженню №12020100000000576, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 26.06.2020 за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.191 КК України (привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, вчинені за попередньою змовою групою осіб);

2) запит заступника Начальника Управління стратегічних розслідувань в місті Києві Департаменту Стратегічних розслідувань Національної поліції України від 11.08.2020 про надання інформації та копій документів щодо вироблених аудіовізуальних творів, укладених між Держкіно та:

- ТОВ «Пронто Фільм»,

- ТОВ «Казка Продакшн»,

- ТОВ «Студія «Червоний собака»,

- ТОВ «Іллєнко Фільм»,

- ТОВ «Ганзафільм»,

- ТОВ «Фреш Продакшн Ю ЕЙ»,

- ТОВ «Студія Гармата фільм».

по кримінальному провадженню №12020100000000576, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 26.06.2020 за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.191 КК України (привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, вчинені за попередньою змовою групою осіб).

Зокрема, вимагається витребування копій документів експертної комісії, яка проводила оцінювання аудіовізуальних творів (накази про затвердження експертних комісій, відгуки експертів, картки щодо оцінки, Накази Держкіно, висновки експертних комісії, підсумкові протоколи засідань, аудиторські висновки про фінансовий стан виробника кінопроєкту, програма виробництва та розповсюдження національних фільмів), документи, які подавалися виробниками кінопроєктів на участь у конкурсному відборі, тендерну документацію та договори з усіма наявними додатками на фінансування аудіовізуальних творів та звіти про фактичне використання та залучених коштів.

3) запит слідчого Головного слідчого управління Національної поліції України від 02.09.2020 про надання інформації та копії документів по кримінальному провадженню №12020100000000838, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 01.09.2020 за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 КК України (привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, вчинені в особливо великих розмірах або організованою групою). Зокрема, слідчий просить надати інформацію, чи здійснювався вплив на експертів Експертної комісії з питань розповсюдження і демонстрування фільмів при Держкіно протягом 2019-2020 років, у разі чого надати документи, що підтверджують вплив (службові записки тощо).

На ім’я Голови Держкіно було складено дві службові записки стосовно незаконного впливу.

Додатково було повідомлено, що в Держкіно діють дві експертні комісії: Експертна комісія з питань розповсюдження і демонстрування фільмів і експерти, з яких формується Експертна комісія з питань виробництва (створення) фільмів.

Окрім цього, акцентуємо увагу на дійсно проблемних питаннях, які викликають обурення та здивування одночасно:

1) ТОВ «Сота Сінема Груп» фільм «Мелодія для шарманки» на умовах державного замовлення.

За договором фільм на одній плівці слід було здати Держкіно до 02.07.2008р., а комплект вихідних матеріалів – до 21.08.2008р. Держкіно прийняло фільм лише 09.07.2009р. А комплект вихідних матеріалів фільму до Національного центру Олександра Довженка ТОВ «Сота Сінема Груп» не було передано взагалі.

Неодноразово було проведено переговори з керівником компанії щодо здачі фільму.

2) ТОВ «Сота Сінема Груп» фільм «Серце на долоні» на умовах державного замовлення.

Здати фільм українською мовою на одній плівці ТОВ «СОТА Сінема Груп» мало до 02.12.2008р., а комплект вихідних фільмових матеріалів фільму передати до Національного центру Олександра Довженка до 23.01.2009р. Зроблено цього не було.

Неодноразово було проведено переговори з керівником компанії щодо здачі фільму.

3) ТОВ «Компанія СОТА Сінема Груп» фільм «У суботу» на умовах державного замовлення.

15.04.2011р. Держкіно прийняло фільм «У суботу» (російською мовою з українськими субтитрами). А у червні 2011 року ТОВ «Компанія СОТА Сінема Груп» передало частину (неповний комплект) фільмових матеріалів до Національного центру Олександра Довженка.

Ревізія фінансово-господарської діяльності Держкіно, проведена Державною фінансовою інспекцією України (акт від 25.01.2012р. №04-20/5), продемонструвала, що ТОВ «Компанія СОТА Сінема Груп» перерахувало отримані від Держкіно кошти різним одержувачам, які не підтвердили виконання робіт чи надання послуг з виробництва фільму.

ГСУ Служби безпеки України відкрито кримінальне провадження №22014000000000411 за ч. 5 ст.191 КК України щодо посадових осіб ТОВ «Компанія СОТА Сінема Груп». У зв'язку із цим Держкіно було подано до Служби безпеки України цивільний позов у кримінальній справі про відшкодування матеріальних збитків завданих злочином. Наразі позов долучено до кримінального провадження.

4) Приватне підприємство «Студія Тир Фільм» фільм «Зона» на умовах державного замовлення.

У встановлені договором строки виробництво фільму ПП «Студія Тир Фільм» завершено не було. З огляду на це Держкіно звернулося до господарського суду. Рішенням Господарського суду міста Києва від 21.12.2012р., залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 27.03.2013р. по справі №5011-12/17104-2012 за позовом заступника Генерального прокурора України в інтересах держави в особі Міністерства культури України та Держкіно до ПП «Студія Тир Фільм» про розірвання договору №325 від 27.12.2006р. та стягнення коштів в розмірі 7 000 000,00 грн. позовні вимоги було задоволено повністю: розірвано договір та постановлено стягнути з ПП «Студія Тир Фільм» на користь Держкіно кошти з будь-якого рахунку, виявленого державним виконавцем в процесі виконання рішення.

Постановою Господарського суду Херсонської області від 22.12.2017р. по справі №923/719/17 ПП «Студія Тир Фільм» визнано банкрутом та відкрито стосовно нього ліквідаційну процедуру.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 18.09.2019р. по справі №923/719/17 покладено субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями ПП «Студія Тир Фільм» на Томенка Т.М. (колишній керівник ПП «Студія Тир Фільм») та постановлено стягнути з нього на користь ПП «Студія Тир Фільм» в якості субсидіарної відповідальності за доведення до банкрутства в сумі 7 015 975,70грн. Наразі справа розглядається судом.

5) ТОВ «Фест-Земля Плюс» фільм «Лицарі Дикого поля» на умовах державного замовлення.

У встановлені договором строки ТОВ «Фест-Земля Плюс» не завершило виробництво фільму. Наразі відкрито виконавче провадження №59221066 щодо примусового виконання судового рішення та стягнення з ТОВ «Фест-Земля Плюс» на користь Держкіно грошових коштів у сумі 3 367 900,00 грн.

6) ТОВ «Тріплан Пікчерс» фільм «Спостерігач» на умовах державного замовлення.

У встановлені договором строки ТОВ «Тріплан Пікчерс» не завершило виробництво фільму. Наразі відкрито виконавче провадження №58003686 щодо примусового виконання судового рішення та стягнення з ТОВ «Тріплан Пікчерс» на користь Держкіно грошових коштів у сумі 7 062,00 грн.

Шановні члени Ради з державної підтримки кінематографії та члени Експертних комісій, від імені Державного агентства України з питань кіно наполягаємо перед прийняттям рішення та оцінюванням нових проєктів аналізувати: успішність прокату або фестивального показу попередніх фільмів, дотримання строків виробництва попередніх фільмів компаніями, і звернути увагу, що, враховуючи кількість поданих проєктів, можна визначити не більше двох проєктів для однієї компанії.

Можливо, цей шлях виявиться для когось болісним, але це єдиний вірний шлях до побудови сильної кіногалузі та ефективної підтримки справжнього українського кіно!