Щодо необхідності дотримання чинного законодавства України дистрибуційними компаніями у сфері кінематографії
Державне агентство України з питань кіно (далі - Держкіно), як центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері кінематографії, з метою недопущення розповcюдження і демонстрування фільмів на території України, придбаних за угодами з компаніями, що є резидентами російської федерації або кінцевими бенефіціарами яких є громадяни рф, в межах своїх повноважень, повідомляє таке.
У зв’язку з випадками звернень компаній-дистриб’юторів за оформленням прокатних посвідчень на фільми іноземного виробництва, права на користування якими у довоєнний час були придбані у правовласників з російської федерації, на офіційному сайті Держкіно 15 квітня 2022р. було розміщено оголошення до уваги заявників на видачу прокатних посвідчень на право розповсюдження і демонстрування фільмів. В ньому було зазначено, що якими б обґрунтованими не були наміри компанії-заявника щодо можливості та необхідності показу цих фільмів українському глядачу, дохід від таких показів може отримувати серед інших і російська компанія.
Звертаємо увагу, що постановою Кабінету Міністрів України «Про денонсацію Угод в галузі освіти і науки з Російською Федерацією» від 24.03.2022р. №_355 було денонсовано Угоду між Урядом України і Урядом російської федерації про співробітництво в галузі культури, науки і освіти, вчинену у Москві 26.07.1995р.
Заявою Верховної Ради України у зв’язку з визнанням російською федерацією незалежності незаконних самопроголошених утворень на тимчасово окупованих територіях окремих районів Донецької та Луганської областей України, затвердженою постановою Верховної Ради України від 22.02.2022р. №_2093-ІХ, констатовано факт того, що російська федерація є агресором - стороною конфлікту і весь цей час її війська знаходилися і продовжують знаходитися на тимчасово окупованих територіях України.
Також, у Зверненні Верховної Ради України до Організації Об’єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання російської федерації державою-агресором, затвердженому постановою Верховної Ради України від 27.01.2015р. №_129-VIII, беручи до уваги Статут ООН та Резолюцію Генеральної Асамблеї ООН 3314 "Визначення агресії" від 14.12.1974р., Верховною Радою України російську федерацію було визнано державою-агресором.
Звертаємо увагу, що наразі в Україні наявні законодавчі акти, які регулюють відносини за участю осіб та підприємств, пов’язаних з державою-агресором. Так, постановою Кабінету Міністрів України «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації» від 03.03.2022р. №_187 визначено, що особами, пов’язаними з державою-агресором є:
1) громадяни російської федерації, крім тих, що проживають на території України на законних підставах;
2) юридичні особи, створені та зареєстровані відповідно до законодавства російської федерації;
3) юридичні особи, створені та зареєстровані відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків якої є російська федерація, громадянин російської федерації, крім того, що проживає на території України на законних підставах, або юридична особа, створена та зареєстрована відповідно до законодавства російської федерації.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації» до прийняття та набрання чинності Законом України щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов’язаних з державою-агресором, установлено мораторій (заборону) на виконання, у тому числі в примусовому порядку, грошових та інших зобов’язань, кредиторами (стягувачами) за якими є російська федерація або такі особи, пов’язані з державою-агресором.
Отже, виконання будь-яких зобов’язань, а також здійснення будь-яких платежів на користь російської федерації, її громадян та компаній, а також українських компаній, в яких частка належить росіянам, заборонені.
Згідно положень частини четвертої статті 111-1 Кримінального кодексу України від 05.04.2001р. №_2341-III провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, - карається штрафом до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна.
Отже, відповідно до Кримінального кодексу України, співпраця з контрагентами російської федерації може утворювати склад злочину, покарання за який може бути призначено як для осіб, що здійснюють колабораційну діяльність, так і для юридичних осіб, уповноваженими особами яких є колаборанти.
Таким чином, в нинішніх умовах Держкіно вважає неприпустимим оформлення прокатних посвідчень на право розповсюдження і демонстрування фільмів на фільми, права на користування якими були придбані у довоєнний, а тим більше у воєнний час у правовласників, що є резидентами російської федерації або контролюються ними повністю чи частково.
Звертаємо увагу, що у разі надходження до Держкіно документів для оформлення державних посвідчень на право розповсюдження і демонстрування фільмів, придбаних у дистрибуційних компаній, пов’язаних тим чи іншим чином з країною-агресором, у оформленні державних посвідчень на право розповсюдження і демонстрування фільмів буде відмовлено.
Підсумовуючи вищезазначене, Держкіно звертає увагу заявників на необхідність дотримання чинного законодавства України, а отже рекомендує бути відповідальними та не створювати подібних ситуацій у майбутньому.