Ukraine in Focus на Каннському кінофестивалі: нетворкінг, шоукейси та заява Аґнєшки Голланд

23.05.2022

21 травня на кіноринку Marché du Film 75-го Каннського кінофестивалю відбувся День України / Ukraine in Focus – низка ініціатив, спрямованих на відновлення роботи української кіноіндустрії.

Сьогодні – наш фокус на Україні. Ми сподіваємося, що ці ініціативи дозволять українській кінематографії та аудіовізуальній індустрії не лише вижити в складних умовах, а й процвітати та продовжувати робити нові фільми видимими та доступними для міжнародної аудиторії. Ми також зробимо все можливе, щоб наші території-партнери могли підтримувати національне виробництво та дистрибуцію, незважаючи на труднощі.

Виконавчі директори Marché du Film Жером Пайяр та Гійом Есміоль

Цьогоріч в індустрійній програмі кіноринку Producers Network, яка щорічно збирає понад 500 кінопрофесіоналів з усього світу для участі в закритих зустрічах та спеціальних фахових подіях, Україна стала однією з п'яти фокусних держав і була представлена шістьма продюсерами: Дар’єю Бассель з Moon Man, Денисом Івановим з Arthouse Traffic, Наталією Лібет з Digital Religion, Сашком Чубком з Pronto Film, Ольгою Бесхмельниціною з ESSE Production House та Володимиром Яценком з ForeFilms, який зараз служить у ЗСУ, але зміг долучитись до цьогорічних Канн.

У межах Дня України на індустрійній програми Cannes Docs був організований шоукейс українських документальних проєктів Work-in-Progress, що відбувся у форматі пітчингу та 10-хвилинної презентації чорнових відеоматеріалів майбутніх фільмів міжнародним продюсерам, байєрам та іншим професіоналам зі сфери кіно.

Ігрове кіно було представлене на кіноринку завдяки підтримці Tallinn Black Nights Film Festival (PÖFF), у програмі Marché du Film’s Goes to Cannes, добіркою українських ігрових повнометражних фільмів на завершальних етапах виробництва, що шукають сейлз-агентів, дистрибуторів, можливості для участі у фестивалях, а також у скринінгу Ukrainian Features Preview.

Всі фільми цих добірок (див. нижче) свого часу брали участь у пітчингах Держкіно (за винятком документального проєкту "Слухаючи світ"), стали переможцями та створюються зараз за підтримки Державного агентства України з питань кіно.

Відбулася також панельна дискусія Ukrainian Cinema: From Surviving to Thriving Again. How the Global Film Community Can Come Together to Support the Country’s War-Torn Industry, організована міжнародною фундацією індустріальних воркшопів focalMEDICI. У ній взяли участь провідні представники світової та української індустрії: Беро Бейер, CEO Netherlands Film Fund; Йован Мар'янович, фестивальний директор Sarajevo Film Festival; Володимир Шейко, генеральний директор Українського інституту; Юлія Сінькевич, член наглядової ради та співзасновниця Української кіноакадемії. А також Аґнєшка Голланд, кінорежиссерка, Президентка Європейської кіноакадемії, чиї слова чітко визначили тональність події.

Якби це залежало від мене, я б не допускала російські фільми в офіційну програму фестивалю – навіть якщо Кірілл Сєрєбрєнніков талановитий митець. На жаль, його слова підтвердили моє погане передчуття. Він використав [фестивальну пресконференцію], щоб похвалити російського олігарха [підсанкційного Романа Абрамовича] та порівняти трагедію російських солдатів і українських захисників. Я б не давала йому такої нагоди в цей час.

Кінорежиссерка, Президентка Європейської кіноакадемії Аґнєшка Голланд

Нагадаємо, Держкіно багаторазово зверталося до Каннського кінофестивалю з вимогою виключення фільму російського режисера з конкурсної програми фестивалю та закликом до бойкоту російського кінематографа зараз, під час війни росії з Україною.

Безпосередньо на фестивалі Українським національним павільйоном за підтримки Американського павільйону була організована дискусія Cancelling Russian Culture: Cinema as an Instrument of Russian Propaganda and War – івент, спрямований на подолання наслідків багаторічної "роботи" російської кіноіндустрії зі спотворення та дегуманізації образу України та українців, із закликом про неприпустимість під час розв’язаної росією війни давати можливість представникам країни-агресора бути присутніми на міжнародній культурній арені.

Ювілейний 75-й Каннський міжнародний кінофестиваль триває з 17 до 28 травня 2022 року.

---------------------------------------------------------------------------

Фільми, що були представлені у добірках Ukraine in Focus:

У програмі документального шоукейсу були представлені:

  • "Залізна сотня" ("Вавилон'13"; режисерка Юлія Гонтарук, продюсери Юлія Гонтарук, Іванна Хіцінська, Олександра Братищенко, Ігор Савиченко) – історія українських добровольців-ветеранів, які демобілізувалися з війни на сході України у 2015-2017 роках, повернулися до цивільного життя, але змушені цього року знову піти на війну. За підтримки Держкіно.
  • "Лимани. Бій за рай" ("Альбатрос Комунікос"; режисер Сергій Лисенко, продюсерки Анна Капустіна, Олександра Кравченко) – історія боротьби захисників природи Тузлівських лиманів із браконьєрами та забудовниками. За підтримки Держкіно.
  • "Слухаючи світ" (TABOR; режисерка Єлизавета Сміт, продюсери Євген Рачковський, Ольга Бесхмельніцина) – історія української активістки із порушеннями слуху, що разом із сином змушена евакуюватися з розбомбленого Харкова до Львова, а потім до Німеччини, де вони, як і тисячі інших українців, намагаються знайти спокій до закінчення війни.
  • "Мир для Ніни" (PE Lyuba Knorozok, Astrae Productions; режисерка Жанна Максименко-Довгич, продюсерки Люба Кнорозок, Дея Ґжиновці) – історія матері оборонця донецького аеропорту, яка прагне добитися покарання воєнних злочинців, що вбили її сина. За підтримки Держкіно.

До Tallinn Black Nights Goes to Cannes увійшли проєкти:

  • "Редакція" (Moon Man, South Films, Elemag pictures; режисер Роман Бондарчук, продюсерки Дар'я Бассель, Дар'я Аверченко, Таня Георгієва-Уолдхауер) – проєкт про журналіста-початківця, що починає розуміти, як насправді влаштований світ медіа. За підтримки Держкіно.
  • "Дім за склом" (Directory films, Contemporary Ukrainian Сinema, Сіnelab, Nord Production; режисер Тарас Дронь, продюсери Ігор Савниченко, Валерія Сочівець, Родріго Руїз Тараноза, Тарас Дронь) – трилер про безвісти зниклих під час випускного вечора молодих дівчину та хлопця. За підтримки Держкіно.
  • "Ти мене любиш?" (Family Production; режисер Тоня Ноябрьова, продюсери Анастасія Буковська, Данило Каптюх) – драма дорослішення на тлі пострадянських реалій 1990-х. За підтримки Держкіно.
  • "Демони" ("Крісті фільм"; режисер Наталка Ворожбит; продюсери Дмитро Мінзянов, Денис Іванов) – історія безхатька з Росії, що потрапляє до гоголівських місцин поблизу Сорочинців, та зіштовхується з містичними особливостями цього українського регіону. За підтримки Держкіно.
  • "Свято Хризантем" (Mainstream Pictures LLC; режисер Семен Мозговий, продюсери Алекс Чепіга, Артем Колюбаєв, Дарина Захарова, Катерина Лачина) – науково-фантастична драма про молоду лікарку, що опікується жінкою, яка загадково вціліла після ядерного вибуху. За підтримки Держкіно.

До програми Ukrainian Features Preview потрапили:

  • "Камінь. Ножиці. Граната" (ForeFilms; режисерка Ірина Цілик, продюсери Володимир Яценко, Анна Яценко) – оповідь про дорослішання за мотивами книги Артема Чеха "Хто ти такий?" про стосунки підлітка та зламаних дорослих в Україні 1990-тих. За підтримки Держкіно.
  • "Коли нам було 15" (Digital Religion; режисерка Анна Бурячкова, продюсери Наталія Лібет, Віталій Шереметьєв) – 15-річна Тоня – новенька у школі – стикається з питаннями жорстокого поводження з боку колишнього бойфренда, прийняття своєї сексуальності та самотності, намагаючись знайти своє місце у світі дорослих. За підтримки Держкіно.
  • "Ля Палісіада" (Viatel, Contemporary Ukrainian Cinema; режисер Філіп Сотниченко, продюсери Валерія Сотниченко, Олександр Чубко) – Україна, 1996 рік. До скасування смертної кари – п’ять місяців. В озері знаходять убитого міліціонера. Правоохоронці хочуть помститися та поспішають завершити справу до введення мораторію на страту. Судовий психіатр має зіграти ключову роль у заплутаному процесі розслідування, щоби врятувати обвинувачених від покарання, на яке вони не заслуговують. За підтримки Держкіно.
  • "Я, Ніна" (Yanina Sokolova Production; режисерка Марися Нікітюк, продюсерки Яніна Соколова, Юлія Сінькевич) – молода успішна журналістка Ніна здається цілком щасливою, проте одного дня їй діагностують рак, а згодом роблять операцію з видалення внутрішніх жіночих органів. Оперує онкологиня Олександра, молода лікарка з міжнародним досвідом. Саме вона стає для Ніни найближчою людиною, точкою опори та символом одужання. За підтримки Держкіно.